hren
 

NA 24 SATA
Vijeće za elektroničke medije (VEM) u ponedjeljak je donijelo odluku kojom se zbog govora mržnje u televizijskoj emisiji "Bujica" o migrantima prikazanoj početkom studenoga 3. prosinca na 24 sata privremeno oduzme koncesija nakladnicima Z1 televizije, Slavonskobrodske televizije (SBTV) i Osječke televizije, a na četiri sata od 18,59 do 22,59 sati nakladnicima Srce TV-a, TV Jadrana i Adriatic TV-a.

Osim toga, na sjednici VEM-a je i najavljeno da će se protiv gosta "Bujice" zbog govora mržnje proslijediti i dopis DORH-u kao nadležnoj instituciji na daljnje postupanje, a u VEM su istaknuli i kako u ovom slučaju nije bilo zakonskih mogućnosti za novčano kažnjavanje televizijskih nakladnika već samo privremeno oduzimanje koncesije.

Spornu "Bujicu" voditelja Velimira Bujanca pod nazivom "Hrvatska na udaru migranata" navedene lokalne televizije emitirale su 5. studenoga, a nakon zaprimljenih prijava i provedenog nadzora VEM je utvrdio da je sadržaj te "Bujice" protivan odredbi Zakona o elektroničkim medijima kojom, između ostalog, nije dopušteno "poticati, pogodovati poticanju i širiti mržnju ili diskriminaciju na osnovi rase ili etičke pripadnosti ili boje kože, spola, jezika, vjere političkog ili drugog uvjerenja, nacionalnog ili socijalnog podrijetla".

Tema "Bujice" zbog koje su kažnjeni nakladnici bila je tzv. Marakeški sporazum, odnosno UN-ov "Globalni kompakt o sigurnim, uređenim i zakonitim migracijama", a u studiju je Velimir Bujanec ugostio Frana Čirka predstavljenog kao predsjednika organizacije Generacija obnove i Zorana Grgića kao neovisnog analitičara.

Tijekom emisije, u objavljenim prilozima, izrečeno je više teza za koje je VEM kao nadležni medijski regulator utvrdio da predstavljaju govor mržnje. U spornoj emisiji se migrante, između ostaloga, nazivalo teroristima, kriminalcima i pogrdnim imenima te se upozoravalo da s njima ne treba dolaziti u kontakt jer, po navodu gosta, migranti namjerno šire teške i preonosive zarazne bolesti.

Urednik se nije primjereno ogradio od mrzilačke izjave

"Od takve mrzilačke izjave se voditelj i urednik ne ograđuje osim što je ocjenjuje 'malo radikalnom', a što se ne može ocijeniti kao primjereno upozorenje gostu da je takav govor nedopušten i neprimjeren. Razmatrani su i ponašanje i izjave voditelja emisije koji u uvodu konstatira da je riječ o tim 'divljacima koji su došli s istoka i koji siluju', čime sam usmjerava diskurs emisije i potiče na mrzilački, diskriminatorni i omalovažavajući diskurs prema migrantima", ističe se u odluci VEM-a.

Predsjednik VEM-a Josip Popovac naglasio je da ova odluka ni na koji način ne narušava slobodu govora. "Ni na koji način ne želim da se odluka VEM-a dovede u vezu s bilo kakvim ograničavanjem medijskih i novinarskih sloboda. Nema zabranjene teme, nema zabranjenog gosta, sve je dopušteno samo na profesionalan način što je u ovoj emisiji izostalo", rekao je Popovac.

Govoreći o odgovornosti gostiju "Bujice" naglasio je i kako se slaže s prijedlogom da se dopis o tome proslijedi DORH-u smatrajući da je "zloupotreba javnog medijskog prostora na takav način neprihvatljiva". Članica VEM-a Anita Malenica istaknula je kako je ova posljednja odluka donesena posebno vodeći računa na ulogu VEM-a da provodi zakon i zaštiti građane od govora mržnje.

'Odluka je i zaštita za one koji su ugroženi i koji su manjina'

"Nadam se da će svi izvući pouke iz naše današnje odluke i da ćemo prestati zagađivati naš medijski prostor govorom mržnje. Ova odluka ujedno je i zaštita za one koji su ugroženi i koji su manjina" rekla je Malenica. Zamjenik predsjednikaVEM-a Robert Tomljenović i članovi Vijeća Vanja Gavran i Damir Bučević istaknuli su različite aspekte odgovornosti nakladnika u svjetlu priloga i istupa voditelja i govornika u "Bujici", pogotovo kada je riječ o toj emisiji nastaloj u vanjskoj produkciji.

Vijeće je razmotrilo o očitovanje nakladnika te u određenoj mjeri prihvatilo njihove argumente uzimajući u obzir činjenicu da je riječ o emisiji uživo pa su mjere koje su nakladnicima dostupne za suzbijanje poticanja na mržnju, kako se ističe u odluci, "ipak manje nego onda kada program ide s odgodom", kada je i mogućnost intervencije u program potpuna.

"Vijeće ukazuje kako voditeljsko ograđivanje ne može biti puko formalno sredstvo koje se zloupotrebljava za nastavak neprimjerenog govora. Također Vijeće ukazuje i da isprike nakladnika za vrijeme i nakon emitiranja spornih sadržaja ne mogu služiti kao podloga za izbjegavanje uredničke i zakonske odgovornosti, posebice kada se iste emisije repriziraju. Otežavajuća okolnost je činjenica da su Z1 televizija, Slavonskobrodska televizija i Osječka televizija rezprizno emitirali emisiju u izvornom obliku zbog čega im se koncesije, za razliku od kanala Srce TV, Adriatic TV i TV Jadran oduzimaju na 24 sata", ističe se u odluci VEM-a.

Osim ove najnovije odluke, Vijeće za elektroničke medije prije dvije godine je donijelo privremenu zabranu emitiranja na tri dana Z1 Televiziji zbog govora mržnje u emisiji "Markov trg", što je dovelo do prosvjeda u organizaciji udruga proisteklih iz Domovinskog rata.

Izvor: Dnevnik.hr


KOMENTARI: