hren

U NAJAVI IPAK POBOLJŠANJA
Nalazimo se u Tjednu mobilnosti, u kojem u Hrvatskim željeznicama provode niz aktivnosti kako bi građane naveli na korištenje vlaka u cilju populariziranja prijevoza vlakom, no njihove ovoljetne aktivnosti na području Kaštela poljuljale su povjerenje građana u prijevoz željeznicom, kao jednim od brzih i ugodnijih putovanja na relaciji između Kaštela i Splita.

Zadnjih godina sve veći broj građana Kaštela, kao i turisti koji pohode ovaj grad, koristili su vlak za stići do centra Splita, a na popularizaciji takvog načina prijevoza, čime se smanjuju gužve na cestama i vrijeme putovanja traje znatno kraće, radili su i mediji te Grad Kaštela koji je bio jedan od inicijatora integrirane linije vlaka i autobusa, kako u Kaštelima tako i u Splitu.

Putnici su bili zadovoljni, posebno u vrijeme vrućih dana, jer je HŽ osiguravao vožnju u udobnom i klimatiziranom vlaku, s prihvatljivim cijenama. No, sve to se promijenilo ovog ljeta.

Selma se nije naginjala kroz prozor

- Od sedam vožnji vlaka koji kreće u 6.55 sati iz Gomilice, četiri su kasnile od 15 do 20 minuta. Razlog ne znam, niti me zanima. Od tih sedam,  tri puta je, umjesto brzog vlaka, došao "vagon". Promjenom radnog vremena u  mojoj firmi, tako da možemo dolaziti od 7 sati, otvorila mi se mogućnost prijevoza linijom koja iz Gomilice kreće u 6.10 sati. Tu nije bilo nikakvih kašnjenja niti izmjena u voznom redu niti u samom vlaku. E, ali povratak je već veselija priča. U odnosu na prošlu godinu, uredno sam, nakon što bih po najvećoj vrućini prošla Rivu, ulazila u “vagon” koji nije imao niti klimu, niti je bio higijenski prihvatljiv. Tih 15-ak minuta do Gomilice nije bilo ni najmanje ugodno, a niti za zdravlje prihvatljivo. Pokušala sam s biciklom. U jutarnji sam uspjela unijeti istu bez prevelikih problema (široka vrata). U "vagon" nije bilo šanse. Možda ući. Ali izaći nikako. Spas sam našla u električnom romobilu. No, spas za kašnjenja vlaka u poslijepodnevnim satima nije bilo. Nekoliko puta kasnio je iz Starog ili Perkovića i do pola sata. Kada bi i došao, to nije bio vlak već vagon. U njemu bi ljudi stajali jer nije bilo dovoljno mjesta. Ali ja sam imala sreću jer sam išla do Gomilice. Oni koji su išli do Perkovića, presjedali su u autobus jer ovaj vagon nije vozio do Perkovića. Prema onome što sam čula, isti ne može uzbrdo. Najžalosnije od svega je to što je za svo vrijeme dok smo čekali naš "vagon", uredno vozio gradski metro iz kojeg je u Splitu izlazio ....kondukter zajedno sa strojovođom. I što reći. Ništa. Samo da ne putujem na fakultet, ne nosim kufer već romobil i ne naginjem se kroz prozor jer se isti ne može otvoriti – kazala nam je na ovu temu naša sugrađanka Selma Katunarić.

Nagibni vlak sada vozi na relaciji Kopilica - Riva (Splitski metro)

Ova naša sugrađanka nije bila jedina od koje smo saznali da vlakovi odjednom nisu bili pouzdani niti kvalitetom odgovarajući jer je sličnih pritužbi na našu adresu stizalo iz dana u dan, u što smo se uvjerili i sami, kada smo jedne subote vlak na stanici u Kaštel Kambelovcu čekali 20 minuta duže, a sama vožnja do Splita trajala je još nekoliko minuta duže pa smo na krajnju željezničku stanicu stigli 23 minute kasnije nego što stoji u voznom redu. Osim o kašnjenju uvjerili smo se i u istinitost drugih pritužbi, koje su se odnosile na upotrebu starih i sporih vlakova, kojima je vožnja sve, osim ugodna. Većina kašnjenja i nezadovoljstva vrstom vlaka, odnosila se na liniju koja vozi iz Perkovića i u Perković.

- Problem je nastao uvođenjem metroa. Naime, od trajektne luke do Kopilice i natrag, vozi novi vlak, koji tehnički nije predviđen za te male brzine, „šuljanja“ kroz tunel i zaustavljanja pa se više puta događalo da mu je potreban servis ili popravak. Onda nadležni povuku vlak s relacije kroz Kaštela da vozi ovu splitsku liniju, a kroz Kaštela vozi stari vlak. Taj stari vlak nema tehničke mogućnosti za bržu vožnju, kao ni prometovanje od Kaštel Starog do Perkovića. I zato putnike od Pekovića do Starog i obratno vozi autobus pa onda presjedaš u vlak, koji opet, zbog sporosti još dodatno kasni – kratko nam je neke od razloga pokušao objasniti djelatnik HŽ-a, s kojim smo u Splitu razgovarali nakon svog neugodnog iskustva i pri tome i sami uočili novi vlak koji je čekao polazak na liniji „splitskog metroa“, bez iti jednog putnika u njemu.

Kaštelani se voze u prastarim vagonima

Pogodovanje splitskoj vlasti?

O svemu navedenom pitanja smo postavili nadležnima u HŽ Putnički prijevoz.

- Pitam vas kako ste mogli dozvoliti da vaš i naš trud padne u vodu zbog stanja ovog ljeta te zbog čega na liniji "splitskog metroa", ako nedostaje vlakova, ne voze stari, spori vlakovi, kad ionako u njima nema putnika? Zar su nepostojeći korisnici,, koji očito postoje samo u egocentričnim umovima pojedinih političara, važniji od građana Perkovića ili Kaštela, kao i brojnih turista koji se voze integriranom linijom od zračne luke? Postoji li logično i normalno objašnjenje, a da nije podilaženje Splitu i vrhu splitske vlasti, koji ne žele priznati "poraz" ideje o „splitskom metrou“? Ako postoji, molim vas da mi ga pismeno dostavite kako bi ga prenijela nezadovoljnim korisnicima s područja Kaštela, od kojih su mnogi postali ovog ljeta bivši - bilo je naše pitanje upućeno nadležnima, od kojih nam je, uz ispriku, stigao i odgovor.

- Ispričavamo se putnicima zbog kašnjenja vlakova do kojih dolazi zbog izvanrednih događaja i kvarova vozila. Do kvarova vlakova dolazi povremeno, a u slučaju kvara jedno vučno vozilo zamjenjuje se drugim, a u slučaju da to nije moguće, željeznički prijevoz supstituira se autobusnim. U tim situacijama stručne službe HŽ Putničkog prijevoza i održavatelja vozila poduzimaju sve raspoložive aktivnosti kako bi kvarovi na vozilima bili otklonjeni u što kraćem roku.

Tijekom kolovoza, devet vlakova na relaciji Split – Perković – Split bilo je supstituirano autobusnim prijevozom zbog nedostatka ispravnih garnitura vlakova, a do kašnjenja autobusa dolazilo je zbog duljeg prijevoznog puta cestom. Zbog nedostatka ispravnih garnitura vlakova otkazivani su i vlakovi na relaciji Split Predgrađe – Split.

Vezano uz kašnjenje vlaka u subotu, 7. rujna,  obavještavamo vas da se zbog pokretanja vlaka u klasičnom sastavu (lokomotiva + vagoni) koji je vozio umjesto nagibnog vlaka serije 7123, nije moglo ostvariti isto vrijeme putovanja kao s nagibnim vlakom, a uz to na relaciji Labin Dalmatinski – Kaštel Stari propisano je smanjenje brzine zbog protupožarne sezone sukladno odluci Ministarstva prometa – stoji u odgovoru, u kojem ipak nema obrazloženja zašto se stariji vlakovi nisu preusmjerili na „splitski metro“.

Početkom listopada najavljene nove linije

Ovom prigodom iz HŽ Putnički prijevoz najavili su ipak pomake nabolje uvođenjem novih linija kroz Kaštela, odnosno smanjenje prometa „splitskog metroa“.

- Što se tiče relacije Split – Split Predgrađe – Split, do preseljenja splitskoga autobusnog kolodvora na područje Kopilice, željeznički promet će se redefinirati te će se uvesti dodatni vlakovi na relaciji Split – Kaštel Stari – Split koji će biti u funkciji gradsko-prigradskog prijevoza na širem splitskom području, a autobusne linije Prometa koje voze od Zračne luke, odnosno Trogira preusmjerit će se prema željezničkom prijevozu od kolodvora Kaštel Stari, dok će se na relaciji Split – Split Predgrađe – Split smanjiti broj vlakova. Nova organizacija prometa trebala bi biti uvedena u prvoj polovici listopada – izvijestila nas je koordinatorica za odnose s javnošću Ivana Čubelić